Kaybolan faturaya "Aslı Gibidir" yapılması hk.


T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Büyük Mükellefler Vergi Dairesi Başkanlığı
(Mükellef Hizmetleri Grup Müdürlüğü)
TARİH : 17.09.2007 
SAYI : B.07.1.GİB.4.99.16.01/01/MUK-35/17820 
KONU : Kaybolan fatura asılları yerine faturayı düzenleyen firmada bulunan ve firma yetkilileri tarafından onaylanan örneğinin veya noterce aslı gibidir şerhi düşülen fatura örneğinin şirket kayıtlara intikal ettirilip ettirilmeyeceği hk.

......................... 
İlgi: …/…./2007 tarih ve ……. sayılı dilekçeniz. 

İlgide kayıtlı dilekçeniz ile şirketinizin yurt çapında 3400 bayisi aracılığıyla petrol ürünlerinin dağıtımı faaliyetinde bulunduğu ve geniş bayi ağı ile çalışmanız nedeni ile zaman zaman tedarikçileriniz veya bayileriniz tarafından düzenlenen faturaların şirketinize ulaşmadan kaybolduğu belirtilerek; kaybolan fatura asılları yerine faturayı düzenleyen firmada bulunan ve firma yetkilileri tarafından onaylanan örneğinin veya noterce aslı gibidir şerhi düşülen örneğinin şirket kayıtlarına intikal ettirilip ettirilmeyeceği ile söz konusu faturalarda yer alan Katma Değer Vergilerinin indirim konusu yapılıp yapılmayacağı hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir. 

Bilindiği gibi, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 229’uncu maddesinde fatura; satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olarak tanımlanmıştır. 

Basit Usule Tabi Mükellefin KDV Tevkifatı Yapıp Yapmayacağı

     T.C.
MALİYE BAKANLIĞI
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
Gelir Yönetimi Daire Başkanlığı (I)


Sayı : B.07.1.GİB.0.01.55-130-12 13/07/2011
Konu : Basit Usule Tabi Mükellefin KDV Tevkifatı Yapıp Yapmayacağı

İlgide kayıtlı dilekçeniz ve eklerinden, gelir vergisi yönünden basit usule tabi mükellefe yapmış olduğunuz yün teslimlerinde bu mükellef tarafından tevkifat yapılıp yapılmayacağı, yapılmış ise bu mükellefin tevkif edilen vergiyi ödeme sorumluluğunun olup olmadığı ile Şirketinizin sorumluluğu hususunda bilgi istediğiniz anlaşılmıştır.

Katma Değer Vergisi Kanununun 1/1 inci maddesine göre Türkiye'de ticari, sınai, zirai faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetler KDV ye tabidir.

Kanunun 9 uncu maddesi ile vergi alacağının emniyet altına alınması amacıyla vergiye tabi işlemlere taraf olanları vergi alacağının ödenmesinden sorumlu tutma konusunda Bakanlığımıza yetki verilmiştir.
17/4-a maddesinde ise basit usulde vergilendirilen mükellefler tarafından yapılan teslim ve hizmetlerin KDV den istisna olduğu hüküm altına alınmıştır.

Ara defter tasdikinde tasdik makamının seçilip, seçilmeyeceği hk


T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü

Sayı:  B.07.1.GİB.4.35.18.02-1741-722                   30/07/2012

Konu : Ara defter tasdikinde tasdik makamının seçilip, seçilmeyeceği hk.


İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda; İlimiz ... İlçesinde mali müşavirlik yaptığınız, ... İlçesindeki noterlerden yeterli hizmet alamadığınızdan bahisle, müşterilerinize ait ticari defterlerin ara tasdiklerini İlimiz ... İlçesinde bulunan notere yaptırıp yaptıramayacağınız hususunda Başkanlığımız görüşü talep edilmektedir.

213 sayılı Vergi Usul Kanununun "Tasdik Makamı" başlıklı 223 üncü maddesinde; "Defterler, iş yerinin, iş yeri olmayanlar için ikametgahın bulunduğu yerdeki noter veya noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar, menkul kıymet ve kambiyo borsasındaki acentalar için borsa komiserliği tarafından tasdik olunur..." hükmü bulunmaktadır.

Bu hükme göre, defterlerin mükelleflerin işyerlerinin, işyerleri yoksa ikametgahlarının bulundukları yerdeki ( bulundukları yerden kasıt ilin büyükşehir belediyeliği, varsa merkez ilçeler de dahil olmak üzere büyükşehir belediye hudutları içinde kalan kısım, merkez ilçe olmayan diğer ilçelerde ise, o ilçe belediye hudutları içinin esas alınması anlaşılacaktır.) noterler veya noterlik görevini yapanlar tarafından tasdik edilmesi gerekmektedir.

Konsinye olarak gönderilen mallar için ayrı bir sevk irsaliyesi kullanılıp kullanılamayacağı hk


T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü)

Sayı:  B.07.1.GİB.4.06.18.02-105[230-.......-9067]-785                   31/07/2012

Konu : Konsinye olarak gönderilen mallar için ayrı bir sevk irsaliyesi kullanılıp kullanılamayacağı hk.


            İlgi özelge talep formunuzda; yurt içinden veya yurt dışından temin ettiğiniz tıbbi malzemeleri özel veya kamu kurumu hastanelerine konsinye olarak bıraktığınızı, ilgili kurumların kendilerine bırakılan malzemeleri kullanmaları durumunda tarafınıza bilgi verildiği ve bu bildirim üzerine de kullanılan söz konusu tıbbi malzemeler için aynı gün faturalarının düzenlendiği, ancak, konsinye olarak hastanelere bırakılan mallara ilişkin olarak günlük kullandığınız sevk irsaliyelerinden farklı olarak ayrı bir sevk irsaliyesi bastırmak istediğinizi ve bu irsaliye üzerinde "Konsinye Malzemedir" veya "Konsinye İrsaliye" ibarelerinin yer alacağı belirtilerek, vergi mevzuatı açısından bunun mümkün olup olamayacağı hususunda Başkanlığımızdan görüş talep edilmiştir.

            213 sayılı Vergi Usul Kanununun 229 uncu maddesinde; fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika olarak tanımlanmış olup, aynı Kanunun 231 inci maddesinin beşinci fıkrasında ise; faturanın malın teslimi veya hizmetin yapıldığı tarihten itibaren azami yedi gün içinde düzenleneceği, bu süre içerisinde düzenlenmeyen faturaların hiç düzenlenmemiş sayılacağı hükme bağlanmıştır.

            Mezkur Kanunun 230 uncu maddesinin birinci fıkrasının beşinci bendinde, satılan malların alıcıya teslim edilmek üzere satıcı tarafından taşındığı veya taşıttırıldığı hallerde satıcının, teslim edilen malın alıcı tarafından taşınması veya taşıttırılması halinde alıcının, taşınan veya taşıttırılan mallar için sevk irsaliyesi düzenlemesi ve taşıtta bulundurması gerektiği hükme bağlanmıştır.

            Anılan bent hükmünden anlaşılacağı üzere, sevk irsaliyesi; ticari mal hareketinin izlenmesi için düzenlenen bir belgedir.

            Diğer taraftan, konsinye işlemi, bir işletmenin daha önceden tespit edilen bir fiyatla ya da günün koşullarına göre satılmak üzere diğer bir işletmeye mal göndermesi işlemi olarak tanımlanmakta olup, ilgi dilekçenizde yer verilen işlemin konsinye satış işlemi olarak değerlendirilmesi mümkün bulunmamaktadır.

            Ancak, malzeme tesliminin resmi sağlık kurumlarına yapılması ve şartnamede ödemelerin kullanılan malzeme üzerinden yapılacağına ilişkin hüküm bulunması şartıyla,

            - Şirketinizce toplam malzeme miktarını içeren sevk irsaliyesi ile malzemelerin teslimatının hastane ambarına yapılması,

            - Net kullanılan malzeme miktarının belirlenip Vergi Usul Kanununda belirtilen yedi günlük süreyi geçmemek üzere şirketinizce faturanın düzenlenmesi, teslim edilen malzeme miktarı ile kullanılan malzeme arasında fark bulunması halinde gerekli açıklamanın fatura üzerinde yapılması,

            - Teslim edildiği halde kullanılmaması sebebiyle faturası düzenlenmeyen malzemenin kullanılmasından sonra söz konusu malzeme için düzenlenecek faturanın bunların sevkinde düzenlenen sevk irsaliyesi ile ilişkilendirilmesi

            mümkün bulunmaktadır.

            Bilgi edinilmesini rica ederim.





(*)     Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

(**)   İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.

Kredi kartıyla iddaa oyunu oynatılmasında belge düzeni


T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü

Sayı:  B.07.1.GİB.4.35.18.02-1741-726                   31/07/2012

Konu : Kredi kartıyla iddaa oyunu oynatılmasında belge düzeni


            İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, bakkal, kahvehane, tekel ve iddaa bayiliği işi ile iştigal ettiğiniz belirtilerek, kredi kartı ile iddaa oyununu oynatmanız durumunda belge düzeninin nasıl olması gerektiği hususunda bilgi verilmesi istenilmektedir.

             213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227 nci maddesi ve mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden yayımlanan 406 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin, "5. Şans Oyunlarında Belge Düzeni" başlığı altında yer alan "5.1. Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca Oynatılan Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis Oyunları" başlıklı bölümünde, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından "iddaa" ve "spor toto" oyunlarının, Başkanlığın sözleşme ile bayilik ruhsatı verdiği sabit bayiler, sanal ortam bayileri ve gezici bayi aracılığı ile oynatıldığı, Tebliğin 5.1/a bendinde, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından, Merkezî Bahis Sisteminden (taraflar arasındaki işlemlere ilişkin bilgilerin elektronik ortamda takibine imkân veren, dışarıdan hiç bir müdahale yapılması mümkün olmayan ve oluşan tüm bilgileri değiştirilemeyecek ve silinemeyecek şekilde muhafaza edebilecek nitelikleri haiz olması şartıyla) her bir bayi itibariyle hâsılat, komisyon ve ikramiye ödeme primi vb. bilgileri ihtiva eden "Bayi Hâsılat Raporu" alınması, Başkanlığın sabit bayilerince de bu rapora istinaden kendi terminalleri vasıtası ile "Bakiye Raporunun" düzenlenmesi kaydıyla, Başkanlığın Bayi Hâsılat Raporuna istinaden kayıtlarını yapması; bayilerin ise fatura düzenlemeksizin Bakiye Raporuna istinaden hâsılat kayıtlarını yapmaları uygun görülmüş olup, ayrıca Tebliğin, "5.3 Ortak Hükümler" bölümünde ise, Tebliğ kapsamında Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, başbayi ve bayiler (gezici alt bayiler ve sanal bayiler dahil) tarafından oynatılan oyunlar karşılığında müşteriye Vergi Usul Kanunu uyarınca ayrıca bir belge düzenlenip verilmeyeceği hüküm altına alınmıştır.

Kredi kartıyla iddaa oyunu oynatılmasında belge düzeni


T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü

Sayı:  B.07.1.GİB.4.35.18.02-1741-726                   31/07/2012

Konu : Kredi kartıyla iddaa oyunu oynatılmasında belge düzeni


            İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda, bakkal, kahvehane, tekel ve iddaa bayiliği işi ile iştigal ettiğiniz belirtilerek, kredi kartı ile iddaa oyununu oynatmanız durumunda belge düzeninin nasıl olması gerektiği hususunda bilgi verilmesi istenilmektedir.

             213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227 nci maddesi ve mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden yayımlanan 406 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin, "5. Şans Oyunlarında Belge Düzeni" başlığı altında yer alan "5.1. Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca Oynatılan Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis Oyunları" başlıklı bölümünde, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından "iddaa" ve "spor toto" oyunlarının, Başkanlığın sözleşme ile bayilik ruhsatı verdiği sabit bayiler, sanal ortam bayileri ve gezici bayi aracılığı ile oynatıldığı, Tebliğin 5.1/a bendinde, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından, Merkezî Bahis Sisteminden (taraflar arasındaki işlemlere ilişkin bilgilerin elektronik ortamda takibine imkân veren, dışarıdan hiç bir müdahale yapılması mümkün olmayan ve oluşan tüm bilgileri değiştirilemeyecek ve silinemeyecek şekilde muhafaza edebilecek nitelikleri haiz olması şartıyla) her bir bayi itibariyle hâsılat, komisyon ve ikramiye ödeme primi vb. bilgileri ihtiva eden "Bayi Hâsılat Raporu" alınması, Başkanlığın sabit bayilerince de bu rapora istinaden kendi terminalleri vasıtası ile "Bakiye Raporunun" düzenlenmesi kaydıyla, Başkanlığın Bayi Hâsılat Raporuna istinaden kayıtlarını yapması; bayilerin ise fatura düzenlemeksizin Bakiye Raporuna istinaden hâsılat kayıtlarını yapmaları uygun görülmüş olup, ayrıca Tebliğin, "5.3 Ortak Hükümler" bölümünde ise, Tebliğ kapsamında Spor Toto Teşkilat Başkanlığı, başbayi ve bayiler (gezici alt bayiler ve sanal bayiler dahil) tarafından oynatılan oyunlar karşılığında müşteriye Vergi Usul Kanunu uyarınca ayrıca bir belge düzenlenip verilmeyeceği hüküm altına alınmıştır.

Serbest bölgede faaliyet gösteren Şirketin Ba Bs bildiriminde hangi kuru uygulayacağı hususu


T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İSTANBUL VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri Usul Grup Müdürlüğü

Sayı:  B.07.1.GİB.4.34.19.02-019.01-2406                   02/08/2012

Konu : Serbest bölgede faaliyet gösteren Şirketin Ba Bs bildiriminde hangi kuru uygulayacağı hususu.


            İlgide kayıtlı özelge talep formunuzda yurt dışından elektronik komponent ithal edip yurt içine ve yurt dışına toptan satış yaptığınızı, serbest bölgede şubenizin bulunduğunu, şubenizde ithal ettiğiniz malları yurt içine ve yurt dışına satarken döviz bazında fatura düzenlediğinizi, bu faturalarda o günkü Merkez Bankası döviz alış kurunu dikkate aldığınızı, serbest bölgeden malın gönderildiği tarih ve döviz kuru ile malı ithal eden firmanın gümrük beyannamesi tarihi ve döviz kuru arasında fark oluştuğu, ayrıca yapılan işlemde dönem farklılıklarının oluşması söz konusu olduğu belirtilerek Ba-Bs formlarında bildirimde bulunulurken ne yapılması gerektiği hususunda Başkanlığımızın görüşü talep edilmektedir.

            Bilindiği üzere, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 148, 149 ve Mükerrer 257 nci maddelerinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak; 350, 362, 381 ve 396 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile bilanço esasına göre defter tutan mükelleflerin belirli bir haddi aşan mal ve hizmet alımlarını "Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Ba)" ile mal ve hizmet satışlarını ise "Mal ve Hizmet Satışlarına İlişkin Bildirim Formu (Form Bs)" ile bildirmeleri yükümlülüklerine ilişkin açıklamalar yapılmıştır.